Druk wielkoformatowy solwentowy powstał z myślą przede wszystkim o zastąpieniu klasycznego sitodruku. Obecnie to chyba najbardziej rozpowszechniona metoda wykonywania nadruków na aplikacjach.
Poligrafia – druk solwentowy
Druk solwentowy wykorzystywany jest głównie do wydruków wielkoformatowych odpornych na czynniki zewnętrzne w dłuższym czasie, nawet do kilku lat. Atramenty solwentowe są bowiem odporne na wiele różnych czynników np. promieniowanie ultrafioletowe. Poza tym na ogół nie wymagają laminowania. Ich bazę stanowią rozpuszczalniki organiczne, dlatego też druk solwentowy stosowany jest na wszystkich podłożach zawierających PCV, a w szczególności tych, które są mało przyczepne dla tuszy wodnych.
Podział druku solwentowego
W zależności od zawartości rozpuszczalnika w bazie farby technologia druków solwentowych dzielona jest na 3 grupy – solwent twardy (trwałość wydruku do 6 lat), mild solwent (trwałość wydruku powyżej 2 lat) oraz eco solwent (trwałość wydruku poniżej 2 lat). Co więcej, podział ten związany jest także z jakością powstałych wydruków. W przypadku wydruków na twardym solwencie stosuje się najczęściej rozdzielczość 260 dpi, przy mild solwencie 720 dpi, a eco solwencie powyżej 1000 dpi.
Zastosowanie wydruków solwentowych
Twardy solwent wykorzystywany jest przede wszystkim do wydruków narażonych na silne oddziaływanie atmosferyczne. Najczęściej jest to więc reklama wielkogabarytowa zewnętrzna – siatki, banery, tablice, kasetony, plandeki czy witryny sklepowe. Mild solwent to głównie reklama zewnętrzna średnioformatowa, a więc banery, folie, tablice, kasetony, witryny sklepowe, siatki i reklamy na pojazdach. Eco solwent z kolei przeznaczony jest do druku reklamy zewnętrznej i wewnętrznej, wszędzie tam gdzie liczy się wysoka jakość druku. W tym przypadku drukuje się przede wszystkim plakaty, wydruki do systemów wystawienniczych, małe banery i kasetony. W celu przedłużenia trwałości wydruków można zastosować także laminaty płynne czy w postaci folii. Nakłada się je na powierzchnię wydruku uzyskując dodatkowe zabezpieczenie przed zarysowaniami.
Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.
Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.
Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.
Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…
Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.
Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.